Zaabonuj przez email

Tłumacz/ Translate

Reklama

Wykup reklamę: zielonogorska @wieczorna.pl

Statytyki portu

Statystyki ruchu Statystyki ruchu
Rok Pasażerowie Cargo Operacje lotnicze
1999 198 0 100
2000 207 0 36
2001 5624 0 615
2002 7598 0 681
2003 7813 0 1237
2004 3949 0 400
2005 427 0 163
2006 8316 0 1107
2007 6739 0 714
2008 5237 0 614
2009 2955 3,9[1] 642
2010 3637 5,2[1] 668
2011 6940 1,5[1] 328
Cargo: podano w tonach. dla porównania: w I kw. 2012 r. na porównywalnym wielkością rzeszowskim lotnisku Jasionka obsłużono 109 tys. pasażerów. Statystyki ruchu (2011) dla Rzeszowa Jasionki: Liczba pasażerów 491 325 Liczba operacji 12 357 źródło: http://www.rzeszowairport.pl/strona/89/ruch_pasazerski.html

mainpageads

dailyvideo

czwartek, 25 czerwca 2015

Co z bocznicą kolejową do terminala pasażerskiego w porcie lotniczym?

Gdy próbowałem ustalić los bocznicy prowadzącej od linii do portu lotniczego pod sam terminal pasażerski lub w jego pobliże, okazuje się, że bardzo niedawno podjęto decyzję o demontażu torowiska na tym odcinku.






Jest to bardzo dziwna decyzja. Kto ją podejmuje? Jak to możliwe, że na lotnisku w Zielonej Górze likwidowane jest połączenie kolejowe do terminalu pasażerskiego, skoro w równie małych portach lotniczych: w Szczecinie i przede wszystkim w Szczytnie- Szymanach koło Olsztyna, owe połączenia kolejowe do portu są uznawane za kluczowy element który ma zadecydować o ich gospodarczym powodzeniu? Jak wytłumaczą Państwo owe zestawienie- w dwóch przypadkach połączenia są budowane- w przypadku Ziel. Góry- jest ono likwidowane. Jakiś czas temu- wielokrotnie- proponowaliśmy reaktywację tego połączenia- wzorem Olsztyna czy Szczecina- Goleniowa, nie wspominając o większych portach lotniczych, dla których tego typu połączenia są standardem.
Jestem ekonomistą transportu, interesuję się ekonomiką transportu i zaproponowałem wykorzystanie bocznicy kolejowej do portu lotniczego w Zielonej Górze- Babimoście, i urządzenie tam stacji kolei dalekobieżnej na linii Berlin- Poznań, co jak sądzę, jest możliwe. Stacja "Zielona Góra Port Lotniczy" zastąpiłaby ekspresom postoje w Świebodzinie i w Zbąszynku.
Załączam propozycję. Jeśli są Państwo skłonni zainwestować w budowę kolejnych- dwóch krótkich odcinków łącznic kolejowych oraz ich elektryfikację, wówczas taka inwestycja w "nowy dworzec dla Zielonej Góry" jest jak najbardziej możliwa. Powiązanie go z portem lotniczym da bardzo wymierne korzyści. Nawet jak się nie uda ożywienie portu lotniczego, budynek terminalu będzie mógł służyć jako główny dworzec kolejowy regionu.

Pasazer.com: Jakie są plany dotyczące poprawy komunikacja lotniska z Zieloną Górą, Gorzowem, może także innymi miastami? Czy planowane jest np. połączenie kolejowe?

Maciej Król: Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost dla połączenia z Warszawą jest skomunikowany porannym i wieczornym, dedykowanym połączeniem autobusowym z Zielonej Góry oraz połączeniem na żądanie z/do Gorzowa Wlkp. 

Obecnie można dojechać bezproblemowo transportem indywidualnym do portu lotniczego Zielna Góra drogami A2 i S3 oraz DK nr 3, 12, 32, 27, 92 z każdej dużej aglomeracji w Polsce Zachodniej i Centralnej. Na przykład dojazd z Poznania oscyluje od 50 do 60 min., a z Berlina 110 do 120 min., a 35 km odcinek z centrum Zielonej Góry do portu pokonujemy w 30 min., a z Gorzowa w ok. 80 min.

Ponadto, bezpośrednio do Babimostu można dojechać zelektryfikowaną zmodernizowaną linią koleją od strony Zielonej Góry (do 35 min.), Poznania (ok. 60 min. z Dworca Głównego), Wrocławia i Berlina (do 120 min.). Jest również połączenie kolejowe z Gorzowem Wlkp. jednak najkrótszy czas dojazdu w tym przypadku wynosi ok. 90 min. W przyszłości, gdy będzie wzrastało zainteresowanie lotniczymi połączeniami z Zielonej Góry/Babimostu, rozbudujemy istniejącą bocznicę kolejową łączącą dworzec PKP z lotniskiem.

wg pasazer.com

Sz. Pan
Adam Fularz
Gazeta Zielonogórska

W odpowiedzi na Pana pytania uprzejmie informuję, że takim zadaniem winien zająć się Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, na którego terenie znajduje się lotnisko w Babimoście, gdyż tylko przy udziale jego środków finansowych byłaby możliwa realizacja takiej inwestycji. Jesteśmy otwarci na prowadzenie takich rozmów.

Na razie żadna instytucja nie zwróciła się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie przebudowy układu torowego na stacji Zbąszynek i wybudowania dworca węzłowego dla całego regionu, przy terminalu dworca lotniczego w Babimoście. Trudno jest nam obecnie przedstawić możliwości jego realizacji oraz przedstawić szacunkowy koszt wykonania. Aby to ocenić należałoby opracować studium wykonalności dla takiej inwestycji.

Trudno nam się odnieść do rysunków zamieszczonych w przesłanym przez Pana materiale, gdyż są one niewidoczne.

DG.V.8060.5.18.2014                                                                                                  07.05.2014r.


Informacja dla Biura Prasowego

Wyjaśniamy, że tor kolejowy odchodzący ze stacji Babimost w kierunku lotniska nie jest linią kolejową w sensie prowadzenia ruchu pociągów. Jest to natomiast bocznica kolejowa służąca niegdyś wojsku do transportu towarów (paliwa) na lotnisko. Tor ten nigdy nie był doprowadzony do terminala pasażerskiego.

Bocznica kolejowa nie jest własnością województwa, a do niedawna była zarządzana przez Agencję Mienia Wojskowego, która w imieniu Skarbu Państwa sprzedała bocznicę wraz z infrastrukturą towarzysząca prywatnemu inwestorowi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć

narrowsidebarads