Zaabonuj przez email

Tłumacz/ Translate

Reklama

Wykup reklamę: zielonogorska @wieczorna.pl

Statytyki portu

Statystyki ruchu Statystyki ruchu
Rok Pasażerowie Cargo Operacje lotnicze
1999 198 0 100
2000 207 0 36
2001 5624 0 615
2002 7598 0 681
2003 7813 0 1237
2004 3949 0 400
2005 427 0 163
2006 8316 0 1107
2007 6739 0 714
2008 5237 0 614
2009 2955 3,9[1] 642
2010 3637 5,2[1] 668
2011 6940 1,5[1] 328
Cargo: podano w tonach. dla porównania: w I kw. 2012 r. na porównywalnym wielkością rzeszowskim lotnisku Jasionka obsłużono 109 tys. pasażerów. Statystyki ruchu (2011) dla Rzeszowa Jasionki: Liczba pasażerów 491 325 Liczba operacji 12 357 źródło: http://www.rzeszowairport.pl/strona/89/ruch_pasazerski.html

mainpageads

dailyvideo

środa, 2 lutego 2011

ILS: czy potrzebny?

Aby przyciągnąć tanie linie nasz port musiałby chyba mieć ILS. Wg komunikatów METAR na naszym lotnisku wystąpiło w 2005 roku łącznie 20 dni, w których przez klika godzin widoczność była gorsza niż 550 metrów lub podstawa chmur była niższa niż 200 stóp, czyli ok. 67 metrów, czyli brak było wystarczających warunków dla odprawiania samolotów nie posiadając ILS. Daje to ok. 1,67 dnia miesięcznie w którym samolot nie odleci. Nie jest to mało, i większość linii ma zastrzeżenie że mogą latać tylko na lotniska z ILS-em. Ja wyliczyłem że roczne staty dla linii lotniczej z tytułu braku ILS-u i odwołania lotów z tym prawdopodobieństwem wyniosłyby wg szacunkowych danych nt. obłożenia i cen biletów minimum 720 tys. PLN.

Montaż i zakup ILS to koszt 4-6 mln PLN wg ostatnich danych, roczne koszty utrzymania i konserwacji to ok. 230 tys. PLN. Teraz pytanie: co robić dalej z lotniskiem? Rozwijać je w oparciu o tanie linie, czy dopłacać nie wiem ile mln PLN rocznie do połączenia z Warszawą? Za sumę potrzebną na subwencjonowanie przez dwa lata lotów do Warszawy można zamontować ILS i dopłacać do jednej międzynarodowej relacji tanimi liniami (standardowa stawka to 150 tys. euro rocznie za 7 lotów tygodniowo). A może portu lotniczego nie potrzebujemy? Zachęcam do dyskusji.


Z prasy o systemie ILS.  18 maja 2012 15:07, autor: Karolina Kamińska
Babimost lotnisko

System ILS na lotnisku w Babimoście najprawdopodobniej za rok. Przeszkodą jest budowa nowej stacji meteo na terenie portu, która jest zaplanowana w harmonogramie dopiero na 2014 rok.

ILS, czyli system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu według pierwszych zapowiedzi miał zostać uruchomiony już w tym roku. Poseł Bożenna Bukiewicz zapewniała dziś na konferencji prasowej, że nie dopuści do tego, by opóźnienia w montażu ILS trwały dwa lata. – Razem z marszałek Elżbietą Polak spotkałyśmy się w tym tygodniu z przedstawicielami Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – dodaje Bukiewicz. W przyszłym tygodniu odbędzie się  także spotkanie z ministrem środowiska.

Koszt budowy stacji meteo to około 2 milionów złotych. – Jeśli w ten sposób przyspieszymy rozwój lotniska, to Urząd Marszałkowski jest gotowy wybudować stację z własnych pieniędzy – mówi marszałek Elżbieta Polak.

Zakup systemu ILS w 85 procentach ma współfinansować samorząd województwa. Na ten cel przekaże około 4 milionów złotych.



z Wikipedii: ILS (od ang. Instrument Landing System) – radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego zachmurzenia[1][2].
System umożliwia precyzyjne prowadzenie samolotu od granicy zasięgu do – w zależności od kategorii systemu – pewnego punktu na ścieżce schodzenia lub do punktu przyziemienia na pasie startowym. Są 3 klasy – "kategorie" systemu ILS różniące się minimalną widzialnością, przy której możliwe jest lądowanie. Kategoria IIIC daje możliwość lądowania nawet przy warunkach 0/0 – 0 widzialności, 0 wysokości do chmur (zakrywających więcej niż połowę nieba).
System zapewnia kontrolę położenia w płaszczyźnie pionowej (kąt podejścia) i poziomej (kierunek), dodatkowo wyposażony jest w trzy radiolatarnie określające położenie samolotu na długości ścieżki schodzenia, są to tzw. markery: zewnętrzny, środkowy i wewnętrzny. Często system ILS wyposaża się, zamiast markerów, w dodatkową radiolatarnię DME służącą do pomiaru odległości od progu pasa.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć

narrowsidebarads