Zaabonuj przez email

Tłumacz/ Translate

Reklama

Wykup reklamę: zielonogorska @wieczorna.pl

Statytyki portu

Statystyki ruchu Statystyki ruchu
Rok Pasażerowie Cargo Operacje lotnicze
1999 198 0 100
2000 207 0 36
2001 5624 0 615
2002 7598 0 681
2003 7813 0 1237
2004 3949 0 400
2005 427 0 163
2006 8316 0 1107
2007 6739 0 714
2008 5237 0 614
2009 2955 3,9[1] 642
2010 3637 5,2[1] 668
2011 6940 1,5[1] 328
Cargo: podano w tonach. dla porównania: w I kw. 2012 r. na porównywalnym wielkością rzeszowskim lotnisku Jasionka obsłużono 109 tys. pasażerów. Statystyki ruchu (2011) dla Rzeszowa Jasionki: Liczba pasażerów 491 325 Liczba operacji 12 357 źródło: http://www.rzeszowairport.pl/strona/89/ruch_pasazerski.html

mainpageads

dailyvideo

środa, 2 lutego 2011

Airport link dla portu lotniczego

Reklamówka uruchamianego portu w Koszalinie- Zegrzu
Propozycja obsługi tanich linii poprzez zorganizowanie terminalu pasażerskiego na dworcu PKP w Zielonej Górze i dowóz odprawionych pasażerów bezpośrednio na samolot

Problemem portu lotniczego Zielona Góra- Babimost jest brak terminalu zdolnego jednorazowo odprawić np. 189 osób (pojemność typowego boeinga tanich linii). Niniejsze krótkie opracowanie proponuje zorganizowanie airport linku- specjalnego połączenia łączącego miasto z lotniskiem. Główny terminal odprawiający większość pasażerów powstałby wówczas na części dworca PKP w Zielonej Górze, a już odprawionych pasażerów dowożono by autobusami bezpośrednio na płytę lotniska, pod oczekujący samolot.


Pomysł na taki rodzaj obsługi pasażerskiej nie jest nowy- gdy remontowano port lotniczy w Poznaniu-Ławicy, w taki sam sposób zorganizowano obsługę portu w Babimoście. Wówczas dowożono autobusami już odprawionych pasażerów bezpośrednio na płytę lotniska, pod samoloty.

Rozwiązanie to jest identyczne z tymi stosowanymi obecnie na zachodzie Europy- przy wielu portach lotniczych funkcjonują terminale w centrach miast powiązane zwykle bezpośrednim połączeniem kolejowym z portem lotniczym, a połączeniami tymi często przewozi się już odprawionych pasażerów.

Odprawa ta możliwa jest tylko w jedną stronę- do samolotu, z uwagi na brak możliwości technicznych by prowadzić ją w obie strony. Pasażerowie przylatujący odbierają więc swój bagaż bez wyjątku w porcie lotniczym, zaś pasażerowie odlatujący mogą go nadać albo w terminalu w centrum miasta, albo w porcie lotniczym. Rozwiązanie takie, sprawdzone np. w Wiedniu, planowane przez szereg portów w Polsce (Gdańsk, Kraków) może funkcjonować także w Zielonej Górze.


Propozycja systemu airport link w Zielonej Górze
Pasażerowie są odprawiani do samolotów na terenie dworca PKP Zielona Góra. W tym celu wykorzystać można np. dwa duże, nieużywane pomieszczenia byłych poczekalni we wschodniej części dworca, dziś słabo wykorzystanego. Odprawieni pasażerowie gromadzą się w poczekalniach, skąd są dowożeni autobusem bezpośrednio pod samolot oczekujący na pasie startowym. Oddzielnie dowożony jest ich bagaż.

Dodatkowo pasażerowie z północy regionu mają możliwość dokonania odprawy w porcie lotniczym. Pasażerowie przylatujący odbierają bez wyjątku swój bagaż na terenie terminalu portu lotniczego.

Sposób dowozu
Pasażerowie dowożeni byliby autobusami. Umiejscowienie terminalu na dworcu kolejowym powoduje że w przyszłości, po zmodernizowaniu linii do Poznania i budowie obejścia Czerwieńska, łatwe będzie wykorzystanie linii kolejowej i bocznicy do portu w celu dowozu pasażerów do portu lotniczego. Tak samo, dowożeni byliby już odprawieni pasażerowie.


Fot. Dworzec PKP w Zielonej Górze. Jego niewykorzystana wschodnia część (1/3 dworca po prawej stronie fotografii) mieściłaby miejski terminal portu lotniczego. Fot. PKP i wikimedia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć

narrowsidebarads